Osoby z niepełnosprawnościami mogą cieszyć się wyższą jakością życia, korzystając z rozwiązań, które pozwolą im na poprawę mobilności, zaoferują zwiększony poziom komfortu i będą lepiej dopasowane do ich potrzeb. W zależności od posiadanej dysfunkcji oraz preferowanego trybu życia i własnych możliwości w grę wchodzą zarówno klasyczne wózki aktywne, jak i rozmaite dodatki podnoszące funkcjonalność wózków o tradycyjnej konstrukcji. Przekonajmy się, czym są wózki aktywne i sprawdźmy, z jakich ulepszeń można skorzystać w przypadku typowych wózków inwalidzkich.
Wózek aktywny – co to takiego?
Wózek aktywny ma konstrukcję odróżniającą go od tej, jaką stosuje się w modelach klasycznych. Jego budowa jest znacznie uproszczona, co redukuje wagę oraz ułatwia poruszanie się zarówno podczas wykonywania codziennych czynności, jak i przemieszczania się poza domem, a także w terenie. Wózki aktywne mają niżej położony środek ciężkości i są pozbawione niektórych elementów takich jak podłokietniki czy rączki służące do prowadzenia wózka przed inną osobę. W wózku aktywnym istnieje możliwość szybkiego demontażu kół, co usprawnia korzystanie z własnego auta, z reguły jednak składa się w nim jedynie oparcie, a nie cała konstrukcja. Pozwala to na zachowanie większej sztywności, co przekłada się na stabilność i wyższą trwałość wózka. Wiele wózków jest wyposażonych w koła ustawione pod kątem do podłoża, co poprawia zwrotność. Również oparcie jest pochylone w stosunku do siedziska, ułatwiając poruszanie się wózkiem.
Udogodnienia do wózków klasycznych
Rozwiązania poprawiające mobilność i zwiększające komfort korzystania z wózka są dostępne także dla konstrukcji klasycznych. Obejmują one dodatkowe koła przednie o dużej średnicy, które montuje się w przedniej części dla ułatwienia poruszania się w nierównym terenie. Dostępne są także różne typy amortyzacji podnoszące wygodę przy poruszaniu się w terenie obfitującym w różne przeszkody i nierówności. Cenionym dodatkiem są też rozmaite rodzaje napędu elektrycznego od kół z silnikami w piastach po moduły z zainstalowanym kołem napędowym czy wersje z napędem poruszanym ręcznie obracanym korbowodem działającym na takiej samej zasadzie jak w typowym rowerze.